نقش مشاوره در پیشرفت کسب وکار
نقش مشاوره در پیشرفت کسب و کار
مشاوره از دیر باز از نقش به سزایی در پیشرفت اندیشه و روش پیشرفت وتعالی زندگی و کسب وکار و همچنین هدایت بشری برخوردار بوده است . تا جایی که در قرآن کریم هم به مشاوره اشاره گردیده و خداوند فرموده است :
این مسئله نه تنها در زمان های گذشته دارای اهمیت بوده است بلکه در عصر تکنولوژی و مدیریت های نوین بشری از ااهمیت صد چندانی برخوردار می باشد.
تنوع دانش در عصر کنونی ،حجم بالای زنجیره های دانش به هم مرتبط، محدودیت های زمان یادگیری ، ازدحام مشکلات زندگی روزمره باعث گردیده است تا همگی نتواند در همه علوم ومهارت ها دارای دانش و تجربه ی کافی باشد . به همین دلیل فرد، با محدودیت و مشکلات جدی بسیاری در پیشبرد و پیشرفت اهداف زندگی وکسب وکار مواجه می گردد .
همچنین از قدیم مرسوم بوده است که تا کسی چیزی را نمی دانسته، به صورت فطری و ذاتی و به صورت غیر ارادی به سراغ دانایی می رفته تا از او راهنمایی یا همان مشورت بگیرد . گاه به رایگان مشورت می گرفتند و گاه از روی هزینه و یا احترام از برای دانای صاحب فن هدایایی اهدا می نمودند .
امروزه هم دقیقاً همین نیاز وجود دارد اما با نگاهی جامع تر و تخصصی تر .
در زمان گذشته، اگر از مشاوره برای مسائل و مشکلات کوچک طلب راهنمایی می شده اما امروزه ما با پیچیده ترین منابع علم و تکنولوژی و روش های کسب و کار و زندگی مواجه هستیم و به هیچ عنوان نمی توانیم از مسئله ی مشاوره به راحتی عبور نمائیم .
لذا، بر همه لازم است تا از مشاورانی خبره در تمامی امور بهره ببرند .
چرا امروزه مردم و فعالان اقتصادی کشور ما به سمت مشاوره تمایلی ندارند که بروند ؟
خوب جواب این سوال بسیار شفاف و آسان است :
1- عدم فرهنگ و شناخت نسبت به اهمیت نقش دریافت مشاوره و نقش آن در بهبود سبک زندگی و کسب و کار
2- عدم تمایل صاحبان کسب و کار به پرداخت هزینه جهت دریافت مشاوره
3- عدم شناخت صحیح صاحبان کسب و کار به نقش مشاوره در پیشرفت و توسعه کسب و کار
4- عدم نگاه عموم صاحبان کسب و کار به شغل خود در ابعاد ملی و فراملی و عدم توجه به توسعه و پیشرفت
5- عدم دانش اکثر مشاغل و صاحبان کسب و کار به بررسی هزینه فایده ی نقش مشاور در توسعه ی کسب و کار
6- عدم درک و شناخت صحیح صاحبان کسب و کار از میان فرق دانش، تجربه و تخصص یک مشاور کارآزموده با یک کارمند سازمانی
7- عدم اعتماد به فرد مشاور و ترس از افشای اطلاعات سازمانی
از جمله علل و عواملی هستند که جلوی انگیزه ی فعالان اقتصادی را برای دریافت مشاوره می گیرد .
محاسن و معایب مشاوره در کسب و کار :
محاسن | معایب |
کاهش هزینه | هزینه بر است |
افزایش بهره وری | ممکن است فرد مشاور اطلاعات را بدزدد |
کاهش ریسک در عملیات | ممکن است مشاور افشای اطلاعات سازمان به غیر نماید |
ساماندهی طرح ریزی و برنامه ریزی | مشاور اطلاعات جامع اولیه ای در خصوص مشکلات یک سازمان ندارد |
تبیین استراتژی و اهداف سازمانی | مشاور بیشتر هدایت دهنده است و نه مجری |
ایجاد بهبود مستمر | |
ایجاد ساختار نظام مند | |
بهبود سیستم و فرآیند سازمانی | |
اصلاح شیوه ی تامین منابع و مواد اولیه | |
اصلاح شیوه توزیع و فروش | |
افزایش سود آوری و کاهش زیان سازمانی | |
اصلاح فرهنگ کسب و کار | |
اصلاح ساختار طراحی و مهندسی | |
بهبود عملکرد تولید محصول و خدمات و غیره |
با ما همراه باشید ادامه دارد ...
- ۹۹/۰۸/۲۳